Ks. Stanis豉w Ho這dok
安i皻o Bo瞠go Mi這sierdzia

B這gos豉wiona siostra Faustyna Kowalska otrzyma豉 polecenie wprowadzenia uroczystego obchodu ku czci Bo瞠go Mi這sierdzia podczas pierwszego objawienia, kt鏎e mia這 miejsce w P這cku 23 II 1931 r. Pan Jezus m闚i w闚czas do siostry Faustyny: Ja pragn, aby by這 Mi這sierdzia 鈍i皻o. Chc, aby ten obraz, kt鏎y wymalujesz p璠zlem, 瞠by by uroczy軼ie po鈍i璚ony w pierwsz niedziel po Wielkanocy, ta niedziela ma by 安i皻em Mi這sierdzia. Pragn, aby kap豉ni g這sili to wielkie Mi這sierdzie Moje wzgl璠em dusz grzesznych. Niech si nie l瘯a zbli篡 do mnie grzesznik. Pal Mnie p這mienie Mi這sierdzia, chc je wyla na dusze ludzkie (Dzienniczek, 49-50). Zaznaczono w Dzienniczku, 瞠 Zbawiciel a 23 razy m闚i o 鈍i璚ie Bo瞠go Mi這sierdzia, 陰cz帷 z tym obietnice dla nas grzesznych ludzi. Chrystus Pan jeszcze raz w tym samym 1931 r. m闚i o potrzebie wprowadzenia 鈍i皻a: Niedziela ta (pierwsza po Wielkanocy) jest 鈍i皻em Mi這sierdzia. Przez S這wo Wcielone daj pozna przepa嗆 Mi這sierdzia Mojego (Dzienniczek, 88). Siostra Faustyna obieca豉 Panu Jezusowi (5 XI 1934) ofiarowa wszystkie swoje cierpienia, umartwienia i modlitwy w tej intencji, aby Ojciec 安i皻y zatwierdzi 鈍i皻o Bo瞠go Mi這sierdzia.

Z woli Bo瞠j sprawie wprowadzenia 鈍i皻a Bo瞠go Mi這sierdzia po鈍i璚i si bezgranicznie spowiednik siostry Faustyny ks. profesor Micha Sopo熥o, S逝ga Bo篡. Okupi to wielk swoj prac, ale te i cierpieniem. Siostra Faustyna zapisa豉: W pewnym dniu ujrza豉m swego spowiednika, jak wiele cierpie b璠zie. Przyjaciele opuszcz ci, a wszyscy sprzeciwia ci si b璠 i si造 fizyczne zmniejsz si. Widzia豉m ci, jako grono winne, wybrane przez Pana i rzucone w pras cierpie (Dzienniczek, 63, 90). Ks. Micha Sopo熥o uzasadnia w swoich publikacjach potrzeb ustanowienia nowej uroczysto軼i Bo瞠go Mi這sierdzia, nazywaj帷 j uroczysto軼i Najmi這sierniejszego Zbawiciela. Wed逝g ks. profesora to nowe 鈍i皻o uka瞠 鈍iatu pot璕 Bo瞠go Mi這sierdzia jako ratunek i lekarstwo w zwalczaniu tak licznych naszych grzech闚. Przez t uroczysto嗆 mo瞠my bardziej przybli篡 si do mi這siernego Boga. Ks. Sopo熥o mia te nadziej, 瞠 nowe 鈍i皻o przypomni nam or璠zie ewangeliczne o potrzebie czyn闚 mi這sierdzia wobec naszych bli幡ich. Dzi瘯i nowemu 鈍i皻u ludzie bardziej zaufaj Jezusowi, Bo瞠mu Mi這sierdziu ni sobie. Polecona przez Chrystusa uroczysto嗆 mo瞠 przyczyni si te do przyj璚ia Ewangelii przez tych, kt鏎zy jej jeszcze nie znaj, ale te dopomo瞠 w powrocie do Boga grzesznikom. Zgodnie z 篡czeniem Zbawiciela Niedziela Przewodnia (pierwsza po Wielkanocy, obecnie - druga wielkanocna) ma by dniem 鈍i皻a Bo瞠go Mi這sierdzia. Ks. profesor uzasadnia, 瞠 rzeczywi軼ie ten dzie jest jak najbardziej odpowiedni, gdy wie鎍zy on dar naszego odkupienia, przypomina przyj皻y na Wielkanoc chrzest, ustanowienie sakramentu pokuty, 豉sk odpust闚 i wielko嗆 kap豉雟twa w s逝瘺ie Bo瞠go Mi這sierdzia. Wed逝g ks. Sopo熥i osobne 鈍i皻o uka瞠 nam w ca這軼i dar Bo瞠go Mi這sierdzia, chocia o nim m闚i wiele tekst闚 liturgicznych zamieszczonych w mszale, brewiarzu, rytuale czy te w pontyfikale.

W Archidiecezji Bia這stockiej to 鈍i皻o wprowadzi ks. biskup Edward Kisiel, administrator apostolski Archidiecezji w Bia造mstoku, w roku 1986, wyznaczaj帷 na jego obch鏚 Niedziel Przewodni. Biskup poleci te, by na terenie Archidiecezji praktykowano kult Bo瞠go Mi這sierdzia poprzez odmawianie Koronki, Nowenny do Mi這sierdzia Bo瞠go, a tak瞠 przez celebrowanie Mszy 鈍. wotywnych o Bo篡m Mi這sierdziu. Ordynariusz Archidiecezji mia nadziej, 瞠 wraz z wprowadzeniem 鈍i皻a Bo瞠go Mi這sierdzia B鏬 pob這gos豉wi naszemu lokalnemu Ko軼io這wi oraz wszystkim czcicielom Bo瞠go Mi這sierdzia, kt鏎zy wielbi Go b璠 z g喚bok pokor i ufno軼i. W tym czasie, gdy u nas wprowadzano 鈍i皻o Bo瞠go Mi這sierdzia, obchodzono je tak瞠 w innych kilku diecezjach polskich.

Odnowiony przez papie瘸 Paw豉 VI (14 II 1969) obch鏚 roku liturgicznego nie pozwala w niedziele uprzywilejowane Adwentu, Wielkiego Postu i wielkanocne obchodzi jakichkolwiek 鈍i徠 i uroczysto軼i. Dlatego te 鈍i皻o Bo瞠go Mi這sierdzia korzysta z tekst闚 liturgicznych Niedzieli Przewodniej, obecnie drugiej wielkanocnej, poniewa one m闚i o Bo篡m Mi這sierdziu. W kolekcie mszalnej Ko軼i馧 zwraca si do Boga zawsze mi這siernego, kt鏎y przez doroczn uroczysto嗆 wielkanocn umacnia wiar swojego ludu. Prosimy o 豉sk zrozumienia, jak wielkim darem jest chrzest, bierzmowanie i Eucharystia. W modlitwie nad darami zanosimy pro軸 do Boga, aby przyj掖 od nas dary i aby鄉y przez wiar i dzi瘯i 豉sce chrztu osi庵n瘭i zbawienie. Modlitwa po Komunii zawiera pro軸, aby dzia豉nie wielkanocnego sakramentu (chrztu) nieustannie trwa這 w naszych duszach. Ewangelia w roku A, B i C (J 20, 19-31) ukazuje nam spotkanie zmartwychwsta貫go Pana z uczniami. Jezus w swoim mi這sierdziu przygarnia 鈍. Tomasza, obdarzy aposto堯w swoim pokojem, a nam wszystkim zostawi sakrament pokuty jako dar Bo瞠go Mi這sierdzia.

W Archidiecezji Bia這stockiej s dwa ko軼io造 parafialne pod wezwaniem Bo瞠go Mi這sierdzia: w Bia造mstoku i Pogorza趾ach. W nich obchodzi si uroczysto嗆 tytu逝 ko軼io豉, a w ca貫j Archidiecezji 鈍i皻o Bo瞠go Mi這sierdzia. Niech ono b璠zie okazj do wdzi璚zno軼i wobec Najmi這sierniejszego Zbawiciela i pobudzi nas do czyn闚 miosierdzia.


powr鏒