Joanna Jarz瑿i雟ka-Szczebiot, Marek Szczebiot
Jubilaeum

W sierpniu oko這 2 milion闚 m這dych ludzi przyby這 do Rzymu na XV 安iatowe Dni M這dzie篡. Przyjechali, aby spotka si z Papie瞠m i pos逝cha tego, co powie. M這dych katolik闚 ch皻nych do wys逝chania s堯w Jana Paw豉 II by這 tak wielu, 瞠 nawet sami organizatorzy byli zaskoczeni.

M這dzi dos這wnie zaleli Rzym - miasto u鈍i璚one krwi m璚zennik闚, kt鏎e odegra這 i odgrywa tak wa積 rol w 篡ciu Ko軼io豉 katolickiego. M這dzi katolicy z ca貫go 鈍iata pielgrzymowali do grobu 鈍. Piotra, do Bazyliki 鈍. Jana na Lateranie, Bazyliki 鈍. Paw豉 za Murami czy Bazyliki Wi瘯szej Naj鈍i皻szej Marii Panny. W czasie wolnym zwiedzali Koloseum, Forum Romanum, Kapitol i wiele innych miejsc, zwi您anych z histori ludzko軼i. W czasie w璠r闚ek po Rzymie pielgrzymi otrzymywali r騜ne materia造, m.in. informuj帷e o imprezach towarzysz帷ych 安iatowym Dniom M這dzie篡.

T sytuacj wykorzysta造 sekty, kt鏎e rozprowadza造 w豉sne ulotki. Jedna z takich ulotek by豉 szczeg鏊nie przyci庵aj帷a - du瘸, w formacie plakatu, kolorowa, 豉dnie opracowana graficznie. Jej tre嗆 wydrukowana zosta豉 w 6 j瞛ykach: w這skim, angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpa雟kim i oczywi軼ie w polskim - Polacy stanowili trzeci co do wielko軼i grup j瞛ykow, jaka przyby豉 na 鈍i皻o m這dzie篡 do Rzymu.

A oto co mogli przeczyta polscy pielgrzymi w tej瞠 ulotce. Tekst nosi tytu:" I ty mo瞠sz by szcz窷liwy!", a zaczyna si s這wami:" Witaj we W這szech ! Jeste osob inteligentn. Fakt, 瞠 jeste tutaj udowadnia, 瞠 niepokoisz si i troszczysz warto軼iami duchowymi oraz twoj wieczn przysz這軼i. To wa積e. To bardzo wa積e."1  Cytowana tre嗆 odwo逝je si do najlepszych uczu, inteligencji i cech czytelnika. S這wa te maj zach璚i do dalszego czytania i refleksji nad tekstem, kt鏎y brzmi nast瘼uj帷o:" Wielu przybywa這 do W這ch tak jak ty, od pocz徠ku 鈔edniowiecza, aby zwiedza ko軼io造, modli si i rozmy郵a nad po這瞠niem swojej duszy." Fragment ten potwierdza, 瞠 m這dy katolik zrobi to, co robi這 przed nim tysi帷e takich jak on od czas闚 鈔edniowiecza. Dotychczas nie zauwa瘸my w tek軼ie niczego, co mo瞠 niepokoi. Ale ju nast瘼ne s這wa zasiewaj pewne w徠pliwo軼i: "Mo瞠 w tych czasach (chodzi o 鈔edniowiecze) by這 豉twiej, z mniejszym ha豉sem ruchu ulicznego i rytmem 篡cia bardziej rozpr篹onym. Najprawdopodobniej z tego punktu widzenia, twoja wizyta jest dla ciebie trudna. Nie udaje ci si zatrzyma, 瞠by przemy郵e to wszystko; tymczasem biegniesz z jednego miejsca na drugie i musisz przestrzega godzin twojej grupy."

Tekst ten wskazuje na to, i autorzy dok豉dnie znaj rzeczywisto嗆, z jak zetknie si pielgrzym - dwa miliony m這dzie篡 w mie軼ie licz帷ym ok. 3 milion闚 mieszka鎍闚, daj帷y si we znaki oko這 40 stopniowy upa, t這k i trudno軼i z dostaniem si do 鈔odk闚 komunikacji, zm璚zenie. To wszystko mog這 powodowa obni瞠nie nastroju, przynajmniej u niekt鏎ych. Nic wi璚 dziwnego, 瞠 co wra磧iwsi sk這nni byli przyzna racj autorowi ulotki, kt鏎ej dalsza cz窷 wyra幡ie mia豉 na celu pog喚bi zniech璚enie czy rozgoryczenie - " Przyby貫 tutaj poniewa ci捫y ci tw鎩 grzech i powiedzia貫 du穎 modlitw, wyda貫 du穎 pieni璠zy i zrobi貫 du穎 po鈍i璚e. Jednak jedno pytanie powraca: wystarcz te modlitwy?, Moja spowied by豉 ca趾owita i szczera? A je郵i to wszystko nie wystarczy? W jaki spos鏏 mog by pewny?"

Takie przedstawienie sprawy mo瞠 umocni w徠pliwo軼i w sens wysi趾u pielgrzymowania. Ale o to w豉郾ie chodzi autorowi, kt鏎y na potwierdzenie swego sposobu my郵enia cytuje fragmenty Ewangelii, przytaczaj帷 s這wa Jezusa Chrystusa. To w豉郾ie Jezus zm璚zonym i przygn瑿ionym chce da prawdziwy odpoczynek. Tego, zdaniem autora ulotki, mo瞠 oczekiwa r闚nie utrudzony pielgrzym - katolik. Ulotka jednak by豉by niekompletna, gdyby nie zawiera豉 propozycji. Oczywi軼ie propozycja jest radykalnie odmienna od tej, z kt鏎ej skorzysta ju m這dy cz這wiek, przybywaj帷 na spotkanie z Papie瞠m do Rzymu. Nie 鈍i皻owanie wraz z ca陰 rzesz m這dych z r騜nych stron 鈍iata proponuje nieznany autor, lecz obchodzenie 鈍i皻a "w twoim domu, na spokojnie, w twoim kraju. A瞠by kontynuowa twoje poznawanie pana Jezusa...". To poznanie ma nast徙i poprzez korespondencyjny kurs biblijny. Kurs taki mo積a rozpocz望 wysy豉j帷 odpowiednie zg這szenie umieszczone na ostatniej stronie ulotki.

Cytowana ulotka jest typowym przyk豉dem manipulacji, jak pos逝guj si w swojej dzia豉lno軼i sekty. Mo積a w niej wyr騜ni nast瘼uj帷e cz窷ci:

1. Odwo豉nie si do inteligencji, m康ro軼i i wszelkich innych pozytywnych postaw i uczu czytelnika ("jeste wspania造, szukasz prawdy, to w豉郾ie owo poszukiwanie przywiod這 ci do tego miejsca", itp.).

2. Zasianie w徠pliwo軼i, co do sposobu dotychczasowego 篡cia, wyznawanych zasad, religii ("przyjecha貫 do Rzymu, bo chcesz by szcz窷liwy, znale潭 prawd, uporz康kowa 篡cie, ale czy znajdziesz tu odpowiednie warunki, czy w zgie趾u i ha豉sie b璠ziesz w stanie zastanowi si nad sob?").

3. W przypadku sekty pseudochrze軼ija雟kiej cytowanie Biblii i s堯w Jezusa Chrystusa na potwierdzenie przekazywanych tre軼i.

4. Propozycja "poznania prawdy" i rozpocz璚ia nowego 篡cia.

Powy窺zy schemat jest typowy dla metod werbowania do sekt. Przedstawiona ulotka jest wi璚 tekstem przygotowanym przez kt鏎捷 z sekt. Niestety autor czy autorzy nie przedstawili si i nie wiadomo do jakiej grupy nale膨. Taka anonimowo嗆 jest charakterystyczna dla dzia豉lno軼i grup kultowych.

Przestrzegamy wszystkich, kt鏎zy przywie幢i tego typu ulotki z Rzymu czy innych wyjazd闚 wakacyjnych. Osoba, kt鏎a odpowie na zaproszenie do korespondencji powinna by 鈍iadoma, 瞠 nawi您uje kontakt z sekt.

Joanna Jarz瑿i雟ka - Szczebiot

Marek Szczebiot

1Tekst ulotki w j瞛yku polskim jest napisany z b喚dami ortograficznymi, stylistycznymi, interpunkcyjnymi. Dla wi瘯szej jasno軼i cz窷 z tych b喚d闚 zosta豉 poprawiona.


powr鏒